کد خبر : ۵۶۹۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به بازار گفت: برای تولید خودرو برقی باید صنعت خودرو حتی دو شرکت بزرگ کشور به این توافق برسند که پلت فرم مشترک جهت کاهش هزینه تولید از کشور چین خریداری کنند.
به گزارش خودروکار، تولید خودرو برقی یکی از اصلی ترین چالش های صنعت خودرو در کشور است، سیاست جهانی توسعه محصولات پاک و ناترازی مصرف بنزین، بیشتر از گذشته خودروسازی را زیر ضرب انتقادات قرار داده است. از سوی شاهد هستیم که ترکیه به عنوان همسایه ای که دیرتر وارد صنعت خودرو شد، اکنون با تولید خودروی توگ و عرضه آن به بازارهای جهانی به دنبال رقابت جدی در خاورمیانه است. رقابتی که قطعا صنعت خودرو کشور با بیشتر از ۶۰ سال سابقه در آن حضور ندارد، برای بررسی وضعیت تولید خودرو برقی در کشور با بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، در سفر اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان، دو دستگاه خودرو توگ به شاهزاده این کشور هدیه داده شد. گفته می شود هدف، فروش خودروهای برقی ترکیه به عربستان است، نظر شما در این خصوص چیست؟

این هدیه بیشتر جنبه سیاسی دارد، زیرا شاهد انجام پروژه های زیرساختی و صنعتی کلان در عربستان هستیم. عربستان با یک شرکت خودروساز برقی به نام فاکسکان جهت تولید خودرو ملی وارد همکاری شده است. این خودروساز تایوانی با بهترین فناوری ها و امکانات اقدام به طراحی و تولید خودرومورد نظر عربستان کرده است. ترکیه با هدیه دو دستگاه خودرو توگ نشان داد که پس از سال ها همکاری با کشورهای آلمانی، ژاپنی، فرانسوی و کره ای به توسعه صنعتی و فنی قابل توجهی دست یافته است. شرکت های مانند فیات، فورد، رنو، هوندا و تویوتا در این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی داشته، حتی تویوتا در ترکیه سایت ویژه تولید خودرو سی اچ آر را راه اندازی و محصولات این سایت را به بازارهای جهانی عرضه کرد. شاهد بودیم که این کشور در مقطعی از زمان تعرفه واردات خودرو را به صفر رساند تا بازار رقابتی جهت رشد خودروسازی ایجاد کند.

* آیا ترکیه می تواند در عربستان با توجه به تولید خودروهای الکتریکی، موفق به فروش خودرو توگ شود؟

صنعت خودرو ترکیه در انحصار دو شرکت نیست، بلکه بازیگران بزرگ و متعدد دارد. از سوی این کشور با جذب قطعه سازان بزرگ توانسته به سمت تولید قطعات با کیفیت خودرو برود. صنعت خودرو و قطعه سازی ترکیه سالانه چند ده میلیارد دلار صادرات به بازارهای جهانی دارد. ترکیه با بردن توگ به عربستان پیشرفت خود در صنعت را به نمایش گذاشت، ترک ها این پیام را به عربستان دادند که در صورت همکاری صنعتی و مراوده مالی نه تنها خودرو بلکه سایر کالاهای با کیفیت را به شما عرضه می کنیم. گفتنی است که صنعت خودروسازی در دنیا به عنوان سمبل پیشرفت شناخته می شود، بنابراین ترکیه با خودرو توگ وارد رقابت های بین المللی شده است.

خودرو برقی تکنولوژی مجزا از تولید سایر محصولات دارد، در گام نخست باید زیرساخت های صنعتی و فرهنگی آن را ایجاد کرد

* باتوجه به اشاره شما در خصوص ماحصل همکاری ترکیه با خودروسازان بزرگ که منجربه عرضه توگ شده است، در کشور اگر قرار به تولید خودرو برقی باشد، باید چه اقدامی انجام شود؟

خودرو برقی تکنولوژی مجزا از تولید سایر محصولات دارد، در گام نخست باید زیرساخت های صنعتی و فرهنگی آن را ایجاد کرد. به بیانی بهتر، باید سیاستگذاران صنعتی با احداث ایستگاه های شارژ شهری و برون شهری گام عملی در راستای استفاده از خودروهای برقی بردارند. به موازات این موضوع باید در میان مردم اعتمادسازی و ترویج فرهنگ مصرف را ایجاد کنند. در بازارهای جهانی به ویژه کشور آمریکا به دلیل گستردگی جغرافیایی و مسافت های طولانی بین شهری، مشتریان ریسک استفاده از خودرو برقی را نمی پذیرند. اما در مقابل کشوری مانند نروژ ۷۹ درصد بازار خودرو کشورش را به محصولات برقی اختصاص داده است. چرا که فاصله بین شهری کوتاه است، بنابراین مردم به استفاده از خودروهای برقی اعتماد یافتند. باتوجه به گستردگی جغرافیایی در کشور، اعتماد کافی برای مشتریان جهت استفاده از خودرو برقی فراهم نشده است. بنابراین نیاز به فعالیت های عملی و فرهنگی جهت توسعه خودروهای برقی است. در کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه ایستگاه های شارژ در مناطق شلوغ شهر برای خودروهای برقی فراهم کردند.

تولید خودرو برقی مشروط به خرید پلت فرم مشترک است| هدف ترکیه از هدیه خودرو توگ به عربستان چه بود؟

اگر از ارتباط خوب بین المللی که با چین داریم، جهت خرید پلت فرم خودروهای برقی استفاده شود، موثرترین گام در تولید این محصولات توام با پیشرفت های جهانی برداشته می شود

* بارها شنیده شده که جهت توسعه خودروهای برقی در کشور با چین همکاری داشته باشیم، نظر شما در این خصوص چیست؟

خوشبختانه چینی ها در زمینه تولید خودروهای برقی پیشرو در دنیا هستند، از همین رو به عنوان بزرگترین بازار این محصولات در دنیا شناخته می شوند. اگر از ارتباط خوب بین المللی که با چین داریم، جهت خرید پلت فرم خودروهای برقی استفاده شود، موثرترین گام در تولید این محصولات توام با پیشرفت های جهانی برداشته می شود. در صورتی که صنعت خودرو کشور اقدام به طراحی و تولید خودرو برقی کند، علاوه بر از دست دادن زمان با آزمون و خطا مواجه می شود، از همین رو نباید انتظار محصول کیفی قابل قبول داشت. بنابراین برای کاهش فاصله تکنولوژی صنعت خودرو کشور با تولید خودروهای برقی در دنیا باید پلت خودروهای برقی خریداری سپس مهندسی معکوس جهت دست یابی به فناوری انجام شود. مساله مهم تر در این میان نگرش صنعتی است، اگر قرار باشد سیاستگذاران صنعتی همین نگرش تولید خودروهای بنزینی یا گازسوز را نسبت به خودروهای برقی داشته باشند، ۳۰ سال دیگر نیز با چالش جدی تولید خودروهای پاک مواجه خواهیم بود. به بدنه سیاستگذار صنعتی در کشور پیشنهاد می کنم، نگاه و استراتژی خود به صنعت خودرو الکتریکی را تغییر دهند و بدانند در این صنعت تکنولوژی به سرعت تغییر و اگر همگام با فناوری روز نباشند، محصولاتشان به سرعت از رده خارج می شود.

* گفته می شود که قطعه سازان کشور در پیشرفت صنعت خودرو ترکیه نقش داشتند، نظر شما در این خصوص چیست؟

معتقدم یک محصول موفق باید بهترین منبع تکنولوژی را همراه با قیمت مناسب در کنار کیفیت بالا داشته باشد. اکنون مهم نسیت قطعات یک خودرو متعلق به کدام کشور است، هنر یک کشور و خودروسازی باید استفاده از همه پتانسیل ها در دنیا باشد. برای تولید خودرو نباید تفکر داخلی و منطقه ای داشت، باید نگاه تامین جهانی در بدنه خودروسازی وجود داشته باشد. در دنیا به خودروسازی، صنعت بدون سرزمین گفته می شود. اگر امروز یکی از محصولات مرسدس بنز را خریداری کنید، باید بدانید که ۲۰ تا ۳۰ درصد قطعات آن آلمانی نیست. امروز مانند گذشته نیست که صفر تا صد یک محصول داخلی باشد.

اگر کل صنعت خودرو حتی دو شرکت بزرگ به این توافق و بلوغ برسند که یک پلت فرم را خریداری و با طراحی های مختلف آن را عرضه کنند، هزینه تولید کاهش می یابد

* به عنوان پرسش پایانی به خرید پلت فرم اشاره کردید، این خرید باید توسط یک خودروساز انجام شود یا صنعت خودرو هدف پلت فرم مشترک را دنبال کند؟

اگر کل صنعت خودرو حتی دو شرکت بزرگ به این توافق و بلوغ برسند که یک پلت فرم را خریداری و با طراحی های مختلف آن را عرضه کنند، هزینه تولید کاهش می یابد. باتوجه به اینکه مهم ترین قطعه خودرو برقی باتری است، هزینه تمام شده این محصولات از خودروهای بنزینی بیشتر است. بنابراین بهتر است یک پلت فرم مشترک خریداری شود، در کنار این موضوع نیاز به یک مرکز بزرگ تحقیقاتی و قوی توام با ارتباطات مناسب بین المللی نیاز است. همچنین افرادی جهت فراگرفتن دانش روز طراحی و تولید این خودروها به کشورهای صاحب فناوری اعزام شوند. همچنین باید خودروهای الکتریکی جهت رقابت به بازار کشور وارد شود. در کنار این موارد باید متولیان انرژی شبکه تامین برق مناسب این خودروها را فراهم کنند، نباید با حرف های هیجانی و بدون برنامه وعده تولید و عرضه خودروهای برقی را داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران